TABATA

 

Tabata je cvičenie, ktoré spája ultra intenzívne cvičenie v dĺžke 20 sekúnd s následným odpočinkom trvajúcim 10 sekúnd. Cvičenie sa opakuje po dobu 4 minút v rozsahu 8 cyklov. Ide o druh vysoko intenzívneho intervalového cvičenia.   Tento intervalový tréning je pomenovaný po japonskom vedcovi, ktorý ho ako prvý navrhol: Dr. Izumi Tabata. 

 

Dr. Tabata viedol výskum zameraný na vytvorenie tréningu, ktorý by zlepšil výkony japonských rýchlokorčuliarov na ľade. Prišiel na to, že keď jeho športovci vykonávali osem cyklov po 20 sekundách vysoko intenzívneho tréningu, a po nich nasledoval desať sekundový oddych,  tak im narástla aeróbna kapacita (vytrvalosť), tak i anaeróbne hodnoty (výbušnosť).

 

Vysoko intenzívnym intervalovým tréningom bolo tiež preukázané zlepšenie športového výkonu. Okrem bežných ľudí, ktorí sa venujú športovým aktivitám rekreačne je vhodný aj pre dobre trénovaných športovcov, u ktorých je už pomerne malý nárast zvyšovania výkonnosti je možné bez významných zmien dosiahnuť intervalovým tréningom vysokej intenzity.

  • efektívne znižuje množstvo telesného tuku,

  • zvyšuje svalový tonus,

  • zlepšuje kvalitu pokožky,

  • zlepšuje kondíciu a výkonnosť,

  • zlepšuje stav energie a zvyšuje činnosť libida.

Tabata metóda je jednou z najefektívnejších, ale i najťažších a fyzicky i psychicky najnáročnejších metód.

 

Úroveň zaťaženia sa prispôsobuje cvičencom individuálne, tak aby to bolo vhodné aj pre tých menej zdatných, no zároveň je možné dať dostatočne zabrať aj profesionálnym športovcom.